tisdag 29 maj 2012

Strändernas svall

Hörde ett program om litteratur i lokalradion. Deltagarna skulle tala om vilken litterär person de skulle vilja vara. och jag visste direkt vem jag skulle vilja vara. Evrykleia i Strändernas svall, Eyvind Johnsons parafras på Odysseen. Evrykleia är den smarta och förutseende hjärnan bakom Penelopes beslut att riva upp väven, den väv som skulle bli hennes svärfars svepning. När väven är klar är det dags att ge en av alla friare som flockas sitt ja.Båda längtar ju efter att äventyraren ska komma hem men Evrykleia  är den som driver handlingen framåt. Hon är slug och uträknad, hon har bekanta över allt och hon kan lägga ihop två och två. Påminner faktiskt lite om Miss Marple hos Agatha Christie. Om jag fick rollbesätta filmen  skulle Maggie Smith vara Evrykleia, Meryl Streep skulle spela Penelope och Kevin Costner skulle nog bli en bra Odysseus
Strändernas svall är ju min absoluta favoritbok, alla kategorier. Två pocket har jag läst tills de blev lösbladssystem men nu har jag originalutgåvan och läser den igen.
Annars har jag varit i en Jane Austenperiod sen jag såg en amerikansk feelgoodfilm där man bildade en bokklubb kring hennes böcker. Har precis avslutat Förnuft och känsla och ska börja med Övertalning.
Stolthet och fördom har jag ju sett några gånger, har videon med Colin Firth som Mr Darcy. Oslagbart bra för en som inte gillar action och biljakter.
Gustavs grabb som vi läste i läsecirkeln är också klart läsvärd. Många ingenkänningsfaktorer för oss som också gjort en klassresa. Grisfesten läste jag aldrig då när den kom men den ligger också här och väntar. Det blir nog en bra boksommar i år.


2 kommentarer:

PO66 sa...

Visst är det härligt att ge sig i lag med gamla klassiker. Hjalmar Söderberg är en av mina absoluta, svenska favoriter.
Stolthet och Fördom - har också sett den ett antal gånger och nog är vi många kvinnor som för alltid kommer att förknippa den med Colin Firth!

epsilon sa...

PO66 - just ja, Söderberg, honom har jag nästan glömt. Läste honom när jag var ung så det är nog dags igen.