tisdag 26 juni 2012

Krockkudden

En liten röd lysdiod på instrumentbrädan har i flera år signalerat att det är nåt som inte funkar med en av airbagarna. Bilprovningen har inget sagt men nu är det nya bestämmelser. Inga röda små lampor - annars en tvåa. Det är tydligen inga lätta grejer det där för vid ett par tillfällen har verkstan tittat på detta utan framgång men nu är det ju tvunget. Efter att mina favoritmekaniker på R&S konsulterat en större verkstad kunde de tala om att det finns två alternativ : att helt koppla ur airbagen eftersom det är passagerarsidans som är ur funktion (man ska ju kunna ha en barnstol där)  för 1500 kr eller montera dit en ny, kostar ca 10 000 kr plus att den ska monteras dit.
Ja,man får väl fundera. Jag brukar ju säga att det som går att betala med pengar är billigt och skulle man nu ställa till det för sig och krocka så är ju pengar det sista man tänker på.
En ny spindelled har bilen redan fått och en halvljuslampa har precis  lagt av så det blir en saftig räkning.
Bara att betala och se glad ut, fast man får kanske börja det mödosamma letandet efter en ny bil. dvs en som är några år. Vi har alltid tyckt att det är bättre att nån annan tar de största värdeminskningen. Men nya Fiat 500 är ju så gullig och den lär ha ovanligt många krockkuddar. Kanske vore nåt.


2 kommentarer:

Charles sa...

Nja... Storebror "FERRARI" vore nåt, men då varken för antalet krockkuddar eller inköpspriset som vad jag förstår är högt även begagnat. Fiat 1500 var ju en rätt populär modell under slutet av 60-talet fast den föll aldrig mig på läppen. På min Renault finns en knapp där man kan sätta på respektive stänga av krockkudden på passagerarplats fram. Praktiskt när man kör barnbarnet.

epsilon sa...

Så långt som till Ferrari har jag inte kommit ens i tanken men de är verkligen såå snygga.