måndag 29 april 2013

Från Telia?

"Problem på din sista faktura. Vänligen uppdatera idag." Så står det i mail som jag fått flera stycken  de senaste dagarna.
Det fortsätter med:
"Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande.
  • Vi har märkt att du betalat din faktura två gånger på samma gång.
För att bekräfta din återbetalning !
  • Logga in nu!
Tjänster Kundkrets
Telia"

På Telias hemsida står det om nya försök att luras och att språket förbättrats i de senaste försöken.
Det behöver nog bli ändå bättre för att man ska gå på och får man ett flertal mail med samma lydelse under ett par dag så förstår man ju. Det  är ju inte heller Telias grej att betala tillbaka till det konto som autogirot är knutet till. Jag har ju faktiskt lyckats med att betala samma faktura två gånger men då fick jag ett utbetalningskort som banken sen skulle ha 50 kronor för att lösa in. Som en extra favör kunde de tänka sig att föra in summan på ett konto men det tog flera dagar att genomföra och då kände de sig nog extra servicesinnade.
Kollade på Telias hemsida för att hitta en adress att vidarebefordra mailet till men hittade ingen. Undrar om de oroliga för att bli mailbombade med klagomål?
Nu fattas det bara att nån ska ringa och säga att jag betalar alldeles för mycket för min fasta telefon och att om jag byter leverantör så blir det mycket billigare.
Lurendrejare hela högen!

7 kommentarer:

Cici sa...

Det där har jag också fått några gånger. Jag öppnar aldrig mail av den sorten, för sökerhets skull.

Lennart sa...

Jag har råkat betala en mobilfaktura två gånger. då fick jag en utbetalningsavi. Kunde lösa in den på banken eller i en affär men det skulle kosta antingen 25 eller 50 kr. Ringde och frågade om det inte bara gick att föra över pengarna tillbaka till mitt konto igen. Men det gick inte för det kunde de inte se? Men hallå, vår moderna teknik? Det måste ju synas varifrån mina pengar kommer från.

Martin Sjöquist sa...

Betalade en gång dubbet på min Tv-avgift. Fick ett brev som sa att "Du har betalat denna faktura två gånger. Om du vill få tillbaka pengarna till ditt konto, ring till oss så ordnar vi det omedelbart. Annars går det bra att du inte gör någonting så får du pengarna tillgodo på din nästa faktura." Mycket ovanligt bra kundservice från ett statligt verk.

Anonym sa...

Men hur lyckas ni betala dubbelt? Det svåra är ju att komma ihåg att betala öht! Tycker Syrran

epsilon sa...

Cici - öppnar förstås inga bilagor.
Lennart - visst är det konstigt. Borde ju va det enklaste att bara föra tillbaka.
Martin - vilken tur du hade. Så det kan funka alltså.
Syrran - det var väl så det började, med glömska alltså.

Barbro Li sa...

Måste vara något i luften!? Via autogiro betalade jag en tidningsprenumeration två gånger. Men det ordnade tidningen tillbaka till mig.

Anonym sa...

Känner igen mig, har fått likadant mail från Telia och inget går att göra hur jag än försöker, är det virus tro?
Hälsningar från Terttu B