torsdag 25 april 2013

Jag blev så snopen

Om man har en smart telefon kan tanka hem en app som i ska visa om en matvara är producerad av svenska råvaror i Sverige. Nu har jag ingen smartphone, inte pga teknikfientlighet utan av snålhet. Jag tycker inte min är tillräckligt gammal för att kasseras.
Så då får man vara lite smart själv. Inför den strejk som aldrig blev tänkte jag att det var bäst att lägga upp ett litet lager, inte hamstra men köpa så man hade några dagar. Potatis, mjölk, yoghurt och grädde.
Ett tag hade mitt Ica Hjordnära mjölk och grädde från Hjo men inte nu längre. Vi var väl för få som köpte det märket.
Nu kollade jag Icas egen grädde - från Österrike. I kylskåpet hade jag kvar en gammal skvätt av Coops eget märke - från Tyskland, Volkswagens hemstad Würtsburg.
Så snopen jag blev, detta har jag inte haft en aaaning om. Har ju alltid inbillat mig att mjölkprodukter är relativt närproducerade. Det blev Arlas grädde, som det står på förpackningen tillverkad av av Arla foods i Sverige. Arla foods har en stockholmsadress. Tillverkad alltså. Hur går det till tro? Hoppas att korna fortfarande är med på ett hörn.
Jag köpte jäst och mjöl också, svenskt tror jag åtminstone och invigde min nya hushållsassistent från Ankarsrum, Sverige. 

1 kommentar:

PO66 sa...

Visst är det svårt det där med att välja närproducerade varor. Och hur man än gör, så känner man sig ändå lurad och felinformerad av producenterna. Vi bodde i Hjo en kortare period för några år sedan,köpte då alltid mjölken som lvererades ut alldeles i närheten och där man kunde se en del av kossorna beta på ängarna.