måndag 11 november 2013

Hur kan det vara så billigt?

Hur kan en topp, (kallades jumper förr i världen) kosta 99 kr? Förra måndan när jag packade upp min väska i Göteborg upptäckte jag att de svarta topparna var kvar hemma. Lätt avhjälpt i en storstad förstås så jag gick till Lindex i Eriksberg.
Där finns massor att välja på i konstiga modeller och med märkliga tryck och utmyckningar men även enkla svarta. En helt vanlig svart topp i ekologisk bomull kostar då 99 kronor. Hur kan det vara så billigt? Den är visserligen tillverkad i Bangladesh men ändå.
"We care about the environment our children and our future. By using this product you can too." Så står det på etiketten och jag undrar förstås om det kan vara riktigt sant och nästa tanke blir  på hur de som syr våra billiga kläder har det. Man läser ju om att de är inlåsta i fuskbyggda hus som rasar, låsta dörrar som hindrar dem att ta sig utom det börjar brinna, ingen ventilation, fullständigt urusla löner och det är ju bara tur för oss att det inte är vi och våra döttrar som är i det läget.
Nu köpte jag den här enkla svarta för 99 kronor för vi var ju bortbjudna som i fredags. Hade jag vetat då att den middan skulle bli inställd hade jag ju kunnat låta bli att köpa och använda de kläder jag hade med mig. Men vilket är bäst för sömmerskorna - att låta bli att handla eller köpa. Det har jag ju ingen aning om förstås.
Bara förvånad över att det kan vara så billigt.

Inga kommentarer: