tisdag 25 mars 2014

Kragspeglar

Ett nytt ord i mitt ordförråd - kragspeglar. Aldrig hört det förut men nu vet jag vad det är. För de som legat i lumpen är det kanske bekant.
Väggspeglar, backspeglar, spegeldörrar är ju välbekanta men de kragspeglar jag kommit i kontakt med är militärgröna och av tyg.
Yngste sonen är med i Hemvärnet, och på komouflagejackans krage ska det sitta beteckningar av olika slag. Och de ska sys dit med toksmå stygn och militärgrön tråd.
Så nu har jag sytt, sprättat upp och sytt igen med små, små stygn. Är rätt så nöjd men min insats för fosterlandet.
Sonen tror att hur jag än gör kommer det att se bättre ut än om han själv skulle sy. Jag skulle vilja veta hur många av de där pangande killarna som sytt dit sina beteckningar själva. Tillräckligt många morsor kanske fortfarande ställer upp och syr så det är därför man inte kommit på nåt annat system. Men kragspeglar är ordet för dagen.

Inga kommentarer: