fredag 11 april 2014

Alice B Toklas kokbok

"Åren i Paris" av Paula Mclain blev den sista boken för terminen i läsecirkeln.  Huvudperson i boken är Hadley Richardson, Ernest Hemingways första fru och behandlar deras tid i Paris på 20-talet.
Det är en ganska långrandig historia som jag faktiskt inte orkade läsa ut. Huvudpersonen är tämligen ointressant och skulle nog inte ägnats en bok om hon inte varit gift med den omsusade Hemingway.
Men de var ju i Paris och umgicks med andra kändisar.
Så jag försöker i stället dra mig till minnes vad jag eventuellt minns om t.ex Sherwood Andersson. Har aldrig läst nåt av honom men det står ganska mycket om honom och hans betydelse för amerikansk litteratur i Västerlandets litteraturhistoria (Lennart Breitholtz, tredje upplagan 1963). Han är väl bortglömd idag. Och vem läser Ezra Pound eller TS Eliot idag? Inte ens The great Gatsby läser man väl, man kan ju se filmen.
Vad jag däremot läser idag är "Alice B Toklas kokbok", som jag snubblade över när jag letade uppgifter om Gertrude Stein. Stein nämns bara på en rad hos Breitholtz men Wikipedia har en hel del och där kommer Alice B Toklas in. Och den kokboken går inte av för hackor.
Skulle bra gärna testa Gigot de la clinique. Lammstek som ska marinera i vin,olivolja en mängd kryddor och florsocker i en vecka men det som verkligen gör det lilla extra är injektionerna.
Man måste ha en injektionsspruta som rymmer två och en halv deciliter. Den fyller man med hälften konjak och hälften apelsinjuice. Sen injicerar man dagligen på tre ställen i den köttiga delen av steken. Kör den i ugnen och spetsa  såsen med två matskedar harblod. Läckert!
Injektionsspruta och harblod är förstås bristvaror i mitt enkla kök men boken är väldigt rolig att läsa.
Det är inte enbart recept, av vilka många dryper av smör och grädde, utan  en  memoarbok med massor av episoder ur Alice B:s och Gertrude Steins liv. Rolig att läsa, inte alls som den platta cirkelboken,

Inga kommentarer: