tisdag 9 september 2014

Det fungerar

Har man sett på tusan - det fungerar faktiskt det där med bakpulver och aluminiumfolie i st. f. silverputs.
Maken fyllde ju halvjämt  och blev halvpensionär och från systern B fick han en massa förslag om vad han ska fylla sin nya fritid med. Ett var att blanda drinkar. Och då kom vi in på begreppet ishink.(detta före ishinksutmaningarna)
Man hade ju såna när det var fråga om att få is till groggen, en sen länge bortglömd företeelse, i a.f. hos oss. Men längst in skänken fanns den - ishinken i nysilver som jag nog fick nån gång på sjuttiotalet.
Och den var nästan svart av oxid.  I det närmaste omöjlig att putsa tänkte jag men efter lite googlande och grejande så är den  blank och fin igen. Receptet ät enkelt -  aluminiumfolie, kokande vatten och bakpulver. Låt grejerna ligga till det går att plocka upp  dem med händerna. Det osar svavel men funkar. Antar att det inte är så miljövänligt men det är väl inte silverputsmedel  heller.
Så nu är det bara att vänta och se om det kommer att serveras några drinkar i vårt enkla tjäll, än har jag inte sett till några.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hade du kunnat fråga mig om. Jag fick göra det varannan vecka med "vardagsbesticken" då jag jobbade på Saxå herrgård. Diska och torka dem ordentligt och sen bryta servetter var eftermiddagssysslorna. /Syrran

Anonym sa...

Hade du kunnat fråga mig om. Jag fick göra det varannan vecka med "vardagsbesticken" då jag jobbade på Saxå herrgård. Diska och torka dem ordentligt och sen bryta servetter var eftermiddagssysslorna. /Syrran