tisdag 20 januari 2015

Skotta snö

Det snöade när jag kom hem från kafferepet hos S igår. Riktigt härlig snöstorm var det faktiskt. Men nån skottning blev det inte. S är mitt i flyttbestyr så både jag och E-M fick med oss grytbitar av älg - nya frysen är mindre.  Måste ju in i min frys så jag stövlade in direkt.
I morse var det ju bara att ta skyffeln.  Först till soptunnan, i med gröna kompostpåsen, sen knyta fast en tom påse för då lämnar sopåkaren en ny rulle påsar - enkelt och smart.
Ta tidningen ur postlådan, och sen skotta. Det var inte så mycket snö och jag tog bara gången och de tre stegen ner till gatan.
Nu har plogen varit här, hoppas att det var den som skrapar med sig det mesta av snön. Har jag/vi på hela gatan otur så var det han som lägger en vall vid våra brevlådor och bakom våra bilar.
En decimeter snö på isskravlet, farligt för gamla tanter. När jag hämtar in morgontidningen är det icebugs på och mobilen i fickan - för säkerhets skull.
Det har ju varit rena isgatan vid vår brevlåda, vem ansvarar tro? Ingen trottoar har vi och snöplogen plogar ju upp snön mot muren. Om det vore en trottoar finge han väl inte ploga upp snön på den.
Man vet ju aldrig förstås, det kan ju stå nåt finstilt nånstans i nåt kommunalt beslut.
Måste ut och röja kring bilen trots att jag inte ska  köra nånstans idag. Jag ska i stället ta en promenad till centrum och byta broddarna. Tog för liten storlek. Men tack så mycket min lilla fattiga kommun för att du ger oss seniorer fina broddar alldeles kostnadsfritt.

Inga kommentarer: