fredag 23 januari 2015

Tjänsten ska fungera som tidigare

Men snälla Bredbandsbolaget hur tänker ni?
I ett  brev informeras om att Tele2:s fasta accesser för fiber- och kabelverksamhet för privatmarknaden köpts upp. Vad nu accesser kan va?
Men allt ska självklart fungera som tidigare fram till bytet. För övriga frågor så finns ju alltid hemsidan.
Nu gäller detta min lilla tant som är på sitt nittioandra år men gärna ser på teve. Hon har ingen dator, vet inte vad pinkod och är inte så hemma på det där med att trycka sig fram på telefon och avsluta med fyrkant.
När nästa brev meddelar att: "Bytet för din tv sker under dagen och det blir ett avbrott i tjänsten i upp till tre timmar. När bytet är klart behöver du starta om din box och göra en kanalsökning för att se ditt nya kanalpaket. Kanalsökning gör du genom att följa din tv-manual." så är det ju lite grekiska för min lilla tant.
För att spara in 40 kr /faktura så uppmanas hon även att logga in (!) och beställa  autogiro.  Annars kan man ringa deras tekniska support. Jotack, där har jag suttit i telefonkö i trekvart innan jag gav upp. Ska ringa kvart i tio nån kväll framöver. 40 kr per faktura är ju rätt så hutlöst tycker jag.
I hennes hus där alla är över 80 var det förstås fler som blev utan teve häromkvällen eftersom de inte riktigt greppat infon.
Hyresvärden, det kommunala bostadsbolaget, hade telefonsvararen på och goda råd var dyra.
Maken, ingenjören, följde med mig för säkerhets skull,  och det var ju lätt fixat förstås. För oss.
För en ensam människa så betyder det en hel del att få titta på Hem till gården, Glamour och Antikmagasinet.
Så låt oss nu hoppas att de gamla damerna slipper fler svårtydda brev även om vi kan sola oss i en gränslös tacksamhet över att vi är så snälla och hjälpsamma.


1 kommentar:

Dotra sa...

Deras informationsavdelning kanske borde fundera lite på målgrupper och målgruppsanpassning...