onsdag 15 juli 2015

Vad ska man tro nu då

Om det ringer på dörren strax efter åtta på morron och det utanför står en kille med smutsigt gipsbandage på  ena armen och märken som efter slagsmål i ansiktet vad ska man tro då?
- Grannen har rekommenderat mig att fråga här om lite bensin för vi har kört soppatorsk säger han.
Nu för tiden har man ju inga reservdunkar bensin men jag skulle ju sagt nej i vilket fall som helst. Jag är ju i åldersgruppen  äldre, godtrogen  och lättlurad kvinna så för säkerhets skull låser jag dörren.
Tre stycken är de ser jag när de knallar iväg. Ingen bil är synlig men den står väl på länsvägen.
Om jag finge bensinbrist så skulle  jag ju gå till macken tänker jag. Inte ringa på hos folk och tigga.
Men så efter en stund kommer de gående nerför gatan igen, nu är de bara två. Och nyss gick de ju ut från området.
Då väcker jag maken som går ut på spaning. Flera av grannarna är ute. Iakttagelser och teorier flödar.
De har setts gå runt och kolla in bilarna på gatan, varit inne hos flera och frågat om att få låna bensin.
En teori - stulen bil, soppatorsk, behöver en skvätt bensin alternativt stjäla en ny bil. Ganska trolig teori om ni frågar mig.
Eller är har man blivit för misstänksam efter alla larm om lurendrejare? Vi är nog eg ganska hjälpsamma men här dånade varningsklockorna - troligen med rätta.


1 kommentar:

Marianne sa...

Jag skulle reagera precis likadant. Det var för skumt för att vara ärligt.