söndag 17 juli 2016

34 år sen vi var i Sälen

Just nu sitter jag på en bänk högt ovanför Sälens by och ser solen blänka i Västerdalälven. Vacker utsikt mot fjällvärlden, ser den nya bron över älven och backarna vid Lindvallen. Inte så mycket är sig likt från när jag var här första gången 1963. Då fanns en skidlift vid Högfjällshotellet och en i Tandådalen. Rätt så vettskrämd blev man ju när man kom ut i Tandådalsbacken, lite annat än slalombacken i Filipstad kan man säga och med den tidens utrustning, s.k. långrem och låg fästpunkt. Pistmaskinerna var nog inte uppfunna heller.
Ganska många år var vi sen här i lånade och hyrda stugor och några månader som städerska på Högfjällshotellet.
I Hundfjället byggde goda vänner till mina föräldrar en stuga men det var ju inte tal om att de skulle ligga precis vid backen, man fick vackert gå en bit.
Lite fler liftar blev det ju efterhand, senaste gången 1982 var några backar igång i Lindvallen och det fanns en servering.
Men idag - man blir ju helt häpen över hur mycket som byggts och vilket utbud det är av restauranger och köpcentra.
Att vi är här öht beror på att jag får min födelsedagspresent - vi ska åka Vasaloppet. Med bil. Så i morgon bär det iväg från Berga by.
Vi bor väldigt fint här på Näsvägen i Sälen, en liten studio för 500 kr/natt( fint litet pentry, smakfullt inrett men egna lakan) och nu blir det grillad kyckling och potatissallad från Ica. Rätt ok att fylla år.

Inga kommentarer: