söndag 19 november 2017

Det var inte bara jag....

- "Jag är ju inte värre än andra" lär han sagt den uppburne och geniförklarade. Men häpnar. En man som närmar sig sjuttio klarar inte av att stå för sina handlingar utan sjunker till att påpeka att det minsann inte bara var han. Som om det skulle ursäkta honom. Eftersom jag större delen av mitt yrkesliv undervisade på högstadiet så har jag ju hört det förut.
"Det var inte bara jag", eller "det var inte jag som började" har jag ju hört många gånger från elever och även från de egna barnen.
- "Det var ju inte bara han som var med" sa en annan mamma till mig när våra söner hade kört landbandyklubborna genom en dörr på fritids. Min son erkände men flera andra nekade. Skulle vi då gjort som den berömde så hade vi ju inte betalat för hans del av skadan.
Att få sparken är ju förstås skam och nesa och säkert ekonomisk kännbart men när man läser om del så verkar det ju som om det borde fått kicken för länge sen. "Skämmes ta mig fan" som nån sa i Robinson för åratal sen. Skärp er, uppför er som vuxna, stå för vad ni gjort, sluta med att skylla ifrån er  och uppför er som folk kulle jag vilja säga.

Inga kommentarer: