måndag 20 juli 2020

Skrivfel och födelsedagsfirande

"Damväxter" - vad kan det vara," bestikslåda" är ju lättare att räkna ut vad det är, men "säljer äldre baby vakt" - kan det vara tillåtet, någon "tog sig ann" något  eller säljer "mattallrikar från Geffle porslin".
Det är mycket man kan få fundera över efter bara någon minuts bläddrande i en försäljningsgrupp på facebook. Lite jobbig blir det ju för för mig som är inte bara språkpolis och ordmärkare utan även besservisser. Sen har vi alla särskrivningar, förvirringen av var och vart, sin och hans. Finliret med prepositioner och konjunktioner det har man ju fått ge upp för länge sen. För mig döljer formen budskapet, det är störande med skrivfel, syftningsfel, särskrivningar och versaler där de inte ska vara. Att man i min ålder är en gnällig typ är väl bara att förvänta sig, man faller ju in i mallen för gnällkäringar. Så damväxter kanske ändå vore något för mig. Jag tänker pelargoner eller porslinsblommor kanske ihop med trådgardiner.
Om de buketter som just nu lyser upp på altanen är damväxter vet jag inte. Rosor och krysantemum och annat blommande som jag inte vet namnet på och flaskor med bubbel från länder man inte kan åka till nu är  resterna från mitt koronaanpassade födelsedagsfirande. Trots min förargligt höga ålder så firar jag gärna så i år blev det i dagarna tre. Vi skulle ha åkt till våra bästisar B och L för en tur till Söderarm, förtjusta i fyrar som vi är, men L blev lite krasslig, så den resan ställdes in. Vad gör man då? Jo eftersom några regniga dagar ledde till röjning i skåp så städade jag bland kryddorna. Mycket med enbart hödoft kastades och planer smiddes. I Löddeköpinge ligger Borgeby kryddgård.Jag  brukar köpa deras kryddor på Oxhälja men i år går ju inte det. Så istället för Roslagens famn blev det först Skåne med kryddhandling och sen i sporrsträck till Hisingen och vår lilla lägenhet där vi inte varit på länge. Hämtmat från Port Arthur, den trevliga kvarterskrogen, blev det. Nästa dag, födelsedagen, besök hos broderivänninan I på Klädesholmen och sillinköp i den lilla butiken. Åt oss duger nämligen ingen annan sill än Klädesholmens numera.
Bubbel med tillbehör blev på hemvägen hos dotter och måg under äppelträden i Örslösa.
Grönkål av egen skörd ingick i pajerna som jag bjöd på i lördags när barn, barnbarn, svägerskan B, svågern J med dotter L minglade på ett virusanpassat sätt på altanen. Sveas i Kumla levererade efterrätten, tårtorna William och Wilma var såå goda.
Just nu mullrar åskan på ett obehagligt sätt, himlen mörknar och regnet kommer. Skönt att sitta under tak och lukta på blommorna.

Inga kommentarer: