tisdag 24 november 2020

Vad ska jag kunna göra mer

 Vad är det jag ska kunna göra mer - det har jag funderat på sen jag lyssnade på statsministerns tal i söndagskväll. Jag vill ju inte vara den som ställer till och ökar smittspridningen och uppmaningen var ju att nu ska alla göra mer. Fast vad jag mer ska bidra med kan jag inte riktigt räkna ut.
När han nu tar sig tid att tala till oss och det på en söndagskväll understryker ju allvaret och en god samhällsmedborgare vill man ju vara. 
Sen det sjönk in det där han sa, statsepidemiologen, att vi 70-plusare inte ska ut och trängas så har jag varit på Ica någon enstaka och glest befolkad gång, varit på blomsteraffären och systembolaget efter klockan ett på lördagar när ingen annan tycks gå dit, fått ställa in föreläsningar och läsecirkelträffar. Barn och barnbarn har vi träffat utomhus, systrar och svågrar har vi också träffat  med högsta säkerhetsmarginal. Två begravningar har vi varit på en, varav en covidrelaterad och en till som vi skulle varit på i våras fick vi avstå från att gå på, där skulle vi blivit för många. 
Maken sköter matinköpen på lågbefolkade tider på Ica, nästan allt annat klickar vi hem från nätet men där är ju flaskhalsen det trånga utlämningsstället förstås.
Så vad mer skulle jag kunna göra - sluta gå på morgonpromenaderna med de andra tanterna knske. Vi går i det välskötta och breda femkilometersspåret men ibland kanske med bara meterbred lucka mellan oss.
Om jag finge ge ministern ett råd så skulle det vara att lägga ner regionerna med alla dess småpåvar, få till en lag som ger politiken rätt att stänga ner på riktigt där det behövs, köra med smittspårning värd namnet och få till typ den där finska appen.
Då skulle han inte behöva sitta på bästa sändningstid och läsa upp tal med de vanliga flosklerna. och vilka lyssnade på honom tro? Vi som fortfarande tittar på tablåteve,  inte är ute på krogen på nätterna, inte går på gym och stänker svett och virusdroppar, inte trängs i köpcentrum - oss nådde han nog. För övrigt verkar ju folk trängas precis som vanligt, planerande resor till fjällvärlden och de spanska semesterparadisen. Och jag har fortfarande inte en aning om vad jag skulle kunna göra mer i min sociala distansering.


Inga kommentarer: