tisdag 8 december 2020

Vilken skillnad det kan va

 Att beställa en ugnsplåt är ingen barnlek. Sonen, som har blivit en fena på att baka, har ett IKEA-kök. Ugnen är tillverkad i Polen av Electrolux för IKEAS räkning. Vid ett bullbak, jättegoda bullar, sa han att de blev lite hopklämda för han har ju bara en plåt. Bra julklapp tänkte jag även om sagt att vi ska sluta med julklappar. Tog några mått och började googla. 
Det första man får lära sig då är att det stora möbelvaruhuset inte säljer tillbehör till sina ugnar, det andra är att det finns hur många varianter av plåtar som helst.
Lite noggrannare mått togs och etiketten med tillverkningsnumret fotades. Ny googling. Ingen träff på det. Chatt med Electroluxsupporten på söndag förmiddag. En stackars yngling sätts på prov, hittar inget utan föreslår att jag ska chatta på måndag. Han får den sura frågan om varför man ska chatta om det inte leder längre än den egna googlingen. 
Måndag förmiddag ny chatt, nu med en ung dam.Ingen framgång med PNC som numret heter. Skicka bilden föreslår hon, bara att använda plustecknet till vänster i chattrutan. Hur det ska gå till har jag förstås ingen aning om, maila går inte, ingår inte i supporten. Skickar mail till kundtjänsten, får ett vänligt svar med ett telefonnummer. 
Nu är förmiddagen slut men efter lunch ringer jag och har man sett på tusan, hamnar på nr 10 i kön och det tar bara en halvtimme innan Sebastian står till tjänst. När jag rabblat det där numret så hummar han lite och frågar om det är en vanlig plåt eller långpanna jag vill ha. Tror ju inte mina örron och undrar om det verkligen stämmer, hur kan han få fram det så snabbt? Han dubbelkollar, får min adress och den ska komma om nån dag.
Idag tisdag meddelar postnord att paket finns på vårt eminenta Ica. Har hämtat, coconasäkert, öppnat, mätt och det verkar stämma. Ska inte ropa hej förrän jag sett att den verkligen passar. men Sebastian i supporten gjorde verkligen min dag ljusare. Så vilken skillnad det kan va - beror bara på vem som svarar i supporten.
 

Inga kommentarer: