fredag 22 januari 2021

Du har plats 261 i kön

 - Du har plats 261 i kön säger rden syntetiska rösten när jag efter 20 signaler blir insläppt på väntelistan. Det är Swedbank i Hallsberg jag trodde jag ringde till men en sån anstormning till dem verkar ju orimlig så när jag väl kommer fram så är det ju till någonstans i Sverige, en ung man utan efternamn med en intonation utan anknytning till södra Närke. Att jag öht vill besvära dem beror på att jag inte fått något årsbesked för vår lilla förening. Saknar även kontoutdrag för tredje kvartalet. 
2020 hade vi ju inte så mycket verksamhet. Föreläsningen i mars ställde vi in och vi har inte kommit tillbaka på banan ännu. I kassaboken är det ju bara ett fåtal transaktioner men för att göra den klar måste jag ju ha ett bankbesked för utgående saldo, annars blir nog inte revisorn glad. Dessutom ska jag efter mer är 30 år som kassör avgå så då måste man ju vara ordentlig och noggrann.
Men nu var ju inte det här så enkelt. Killen utan efternamn säger att han kan inte ge mig ett årsbesked för vi har ju inte internetbank. Det bästa är att besöka ett bankkontor. 
Man kan ju bli tokig för mindre. Vi har 21000 kr på kontot, högst sex transaktioner per år och vi vill inte betala 1000 kr om året för servicen med internetbank. Dessutom är det drygt tre mil till närmsta kontor. 
Han kan ju inte veta vem jag är eftersom jag inte kan logga in säger han och självklart kan jag ju vara en bedragare som vill komma åt föreningens pengar. 
Han har mitt namn, födelsenummer, adress  och mobilnummer plus det det där protokollsutdraget, förnyat årsvis, som gör att jag alla år tidigare kunnat sätta in på och ta ut från kontot.
Jag kanske höjde rösten en aning men samtalet slutar med att han ska greja det här åt mig och det ska komma ett saldobesked nån gång i nästa vecka.

1 kommentar:

Anonym sa...


Jag undrar varför Swedbank ska vara så svår. Min dotter var också tvungen att höja rösten för att få ett nytt bankkort skickat till sig. Men då gick det helt plötsligt. Jag tror de är helt ointresserade av kunder , som de inte tjänar pengar på. Något ansvar för småkunder visar de i alla fall inte.
E-M