onsdag 13 januari 2021

Vilken generation talar han om?

 - Jag tillhör väl den generationen sa han statsministern. Han har ju aldrig handlat på nätet men han är ju av den sorten som inte skickar andra ätt göra hans ärenden.
Men alltså - vilken generation syftar han på? Han är född 1957, 13 år yngre än jag. Bland mina åldriga bekanta, många över 70 och en del på väg mot 90, finns ju knappt nån som inte handlar på nätet. Så alltså vilka syftar han på? Om han inte har satt sig in i nåt så pass enkelt som att näthandla börjar man ju fundera så undrar man ju lite över hur man diskuterar i regeringen om nätutbyggnad, bredband åt alla, nätsäkerhet eller hur det kommer sig att vi som ett  av bara fyra länder i EU inte har en app för att spåra covidsmittade. 
Och nu när de står där och talar om att inte gå i köpcentrum, inte bidra till trängsel, ta ansvar, inte hitta på undanflykter, avstå från både det ena och det andra så är det ju rätt så häpnadsväckande att de gör just det de tycker att vi ska avstå från. Även om det är hedervärt att inte skicka andra så gick han väl inte mol allena, troligen hade han väl ett par livvakter med sig. Det var ju inte smart fast förstås inte lika illa som han som gjorde de där nödvändiga resorna till Kanarieöarna. Att vi som avstår från fjällresan med barn och barnbarn för att inte riskera att bli sjuka eller att belasta sjukvården i Jämtland undrar ju också över finansministerns pjäxhyra i Sälen.'
Man blir ju rätt trött på mästrandet och pekpinnarna uppifrån när inställningen helt uppenbart är att själv kan man unna sig både det ena och det andra. Skämmes ta mig faen som han sa han i Robinson.


1 kommentar:

anybody sa...

Jag skrev ett svar på din kommentar idag men lyckades få den felplacerad som svar på ovanstående kommentar. Men summan av kardemumman var att jag känner som du .. jag skäms över våra hycklande makthavare och i den här i övrigt ångestframkallande tiden är det nästan mer än jag står ut med.