onsdag 24 februari 2021

Fuskare i vaccinationskön

 Men det är väl ändå själva den - folk försöker tränga sig före i vaccinationskön. I vårt län kan 80plussare och de som har hemtjänst eller jobbar i hemtjänsten boka tid via 1177 eller via telefon. Nu finns 16000 som är över 80 plus och en del av dem är ju redan vaccinerade. Men att 1100 doser ändå går åt på nolltid är ju inget att förvånas över.  Några av dem som hann boka sig, hur många vet man tydligen inte, är myglare som hör till en lägre prioritetsgrupp! Om regionen behöver hjälp med att ringa och kolla misstänkta födelsenummer så skulle jag gladeligen ställa upp som frivillig.
Varför lägger man inte en spärr så att de som är födda 1942 och senare inte kan boka kan man ju undra men det går väl inte eftersom de som jobbar i hemtjänsten ska boka via samma telefon. 
Nu vädjar man till oss att vi inte ska fuska men det är ju med det som med alla rekommendationer om icke nödvändiga resor, trängsel, inte gå in i affärer i grupp etc - inga påföljder. Om man nu har inställningen att allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet så kan man ju fuska på.
Nu hoppas ju jag att ingen i fas 2, den grupp jag tillhör har varit så korkad att hen försökt fuska. När man kommer och ska lämna leg och hälsodeklaration så kommer ju födelseåret att framgå klart. Då om inte förr vore det ju läge att skämmas och få vända i dörren. Eller så skäms man inte, tycker bara att man varit smart som lyckats lura sig förbi oss som tålmodigt väntar. 
Jag vill inte vänta, jag vill bli vaccinerad nu fast jag tycker att mina bekanta som är ännu äldre än jag och de som jobbar i vården självklart ska ha högre prioritet än jag.  Men att myglare och fuskare försöker smita före gör mig rosenrasande. Kanske ska jag ändå ringa till regionen och höra om de behöver en frivillig som kan nypa de fuskande i örat.


Inga kommentarer: