onsdag 10 mars 2021

Allt har sin tid

Idag har jag gjort en sak för sista gången. Det är ju en del grejer jag slutat med - utförsåkning, långfärdsskridskor, segling. Det är ju lite äventyrliga grejer som kräver styrka, balans och ett starkt och medgörligt skelett som tål att testas. Mitt goda omdöme har ju gjort att jag inte ger mig ut på sånt längre, samma goda omdöme som gjort att jag aldrig testat mitt motorcykelkörkort.
Men nu gäller det något som är stillsammare - jag har avgått som kassör i föreläsningsföreningen. Så idag var det besök hos revisorn. Han är den trevligaste i raden av revisorer, han fru är mästerbagerska och de har ett väldigt trevligt uterum med en värmande gasolkamin där vi satt, maken fick följa med, och fikade, pratade och kollade genom kassaboken.
Det är ju inte så äventyrligt att vara kassör i en ideell förening men man kan ju tröttna. Och inte kunde jag 1989 tro att jag skulle ha ett föreningsuppdrag i så många år. Jag och en arbetskamrat gick på ett möte i biblioteket som skulle handla lite om föreläsningar men det visade sig vara långt framskridna planer på att låta den förening som legat avsomnad i decennier återuppstå. Så efter några om och men skulle en styrelse utses. Då utbröt ju den pinsamma tystnad som jag som gammal högstadielärare känner igen från föräldramötena när klassföräldrar skulle utses. 
Så till slut sa jag att jag kan vara kassör, dumt egentligen för jag är ju inte så värst på siffror, har nog en mild form av dyskalkyli. Men åren har löpt på och det har varit väldigt roligt för det mesta. Vi har haft så trevlig i styrelsen och ingen har egentligen avgått. Någon har ju flyttat från orten, några har lämnat jordelivet, vi andra har stannat, nya har kommit in och allt har bara fortsatt. Och nu är jag klar med detta.
Det känns bra, en ny kassör som kommer att sänka medelåldern i styrelsen, jag kan städa ur en skrivbordslåda, lämna kassabok, medlemsblock och kassaskrin och bara lös och ledig komma och mingla, fika i pausen och lyssna på trevliga föredrag. Ska bli så skönt för allt har sin tid.

2 kommentarer:

Maggan sa...

Epsilon, vilken klippa du är och har varit! Tack för så trevlig samvaro, som jag hoppas fortsätter trots att du lägger siffrorna på hyllan!

epsilon sa...

Tack Maggan, blev så glad över dina ord. Du bidrar ju stort till den trevliga stämningen så vi fortsätter väl på den inslagna vägen.