fredag 26 mars 2021

Första sprutan

 Ja då har man då fått första sprutan, Det känns bra, är upprymd över vinsten i vaccinlotteriet där det tycks glesna bland vinstchanserna. I region Örebro började man med de som fyllt 80 och uppåt, de som har hemtjänst och personal och de som har LSS. Först gick det ju att mygla eftersom det gick att boka sig på 1177 där det inte fanns nån spärr eller man kunde ringa och säga att man jobbade i vården, ingen koll på dem heller. 
Nu håller ju jag mig för god för att fuska men jag höll ändå på att koka över när jag träffar en bekant i närområdet som nöjt berättar hur hon ringt. friserat sanningen ganska grovt och sen fått en spruta långt innan hon enligt regionens prioriteringar skulle kommit i fråga. Jag skulle absolut göra likadant tyckte hon.  Men redan samma eftermiddag släppte regionen fram oss som är mellan 75 och 79 och min bevakning på nätet startade. Slut på tider direkt förstås förutom att det dök upp en enstaka tid på den ort i norra länet som vi har längst resväg till. 
- Ska jag ta den sa jag högt för mig själv tänkte en sekund för länge på hur långt det är, säkert 10 mil enkel resa,  och sen var ju den tiden borta. 
Nästa morgon ringde jag på sekunden när telefonslussen öppnade och fick en uppringningstid. När den vänliga rösten ringde fram på förmiddan så kunde hon ju bara säga att inga tider fanns att fördela men att jag gärna fick återkomma nästa dag. 
Men jag har förstås varit inloggad på 1177 hela tiden. För sen igår eftermiddag, sen man släppt Astra Seneca till oss gamlingar, så fanns det plötsligt massor med tider i Hallsberg dit det bara är några mil. Bara att välja tid och boka. 
Så nu är gjort, sprutat och klart. Mycket välordnat  stor öppen lokal, väktare som kollar när man ska in, uppmärkt var man får köa, ner på en stol hos två förtroendeingivande sköterskor som helt klart har varit med ett tag, inregistrering, är jag höger- eller vänsterhänt  och sen sprutan i armen, får ett litet kort med tid för nästa spruta - klart.De gulliga sköterskorna vill bara ha en mimad kram, vi önskar varandra en bra dag och sen är det bara att gå ut .
Om jag skulle ge ett gott råd till dem som ska vaccineras så är det att de ska tänka på hur de klär sig  om de är lite blyga och inte vill visa upp behån.
En tulpanbukett, två trisslotter och både wienerbröd och vaniljsemlor till förmiddagskaffet är man värd även om man har haft tur i lotteriet.

 

 

Inga kommentarer: