måndag 12 april 2021

Vad läser du?

- Vad läser du just nu, kan du rekommendera nån bra bok? Frågan ställdes av en av mina promenadväninnor, även deltagare i den vilande läsecirkeln. Och jag kunde inte komma på en enda titel. För jag har inte  läst särskilt mycket på sista tiden. Lånade visserligen Renegater på bibblan men den tog jag mig inte igenom. Den som nu ligger på sängbordet är Jojo Moyes Under Londons broar, den ska jag nog plöja igenom. 
En bok som jag har framme hela tiden däremot är Fåglar, en fälthandbok av Gidstam och Wallin och även om man inte sträckläser så är det den jag tittar mest i. Jag har ju inte brytt mig särskilt mycket om småfåglar förr, lite solrosfrön och talgbollar, ett förstrött intresse när domherrarna behagat visa sig. Men sen när vi köpte den där eminenta fågelmataren på Jula och började servera inte bara frön och bollar utan även nötter så har intresset ökat inte bara från min utan även från fåglarnas sida.Och vilka fåglar sen - steglits, rödhakar. stjärtmesar, gulsparvar, entitor, grönfinkar, bergfinkar, bofinkar koltrastar och nötväckor förutom alla talgoxar, blåmesar och domherrar. 18 kg solrosfrön, några kilo nötter och två plastlådor med talgbollar har gått åt och nu är det bara lite bottenskyla kvar i lagret och vår lokala butik har bestämt sig för att säsongen är slut och städat bort grejerna ur det aktuella sortimentet. Så snart får de väl klara sig själva även om vintern inte riktigt vill släppa greppet om oss här i skogskanten i södra Närke.
Sädesärlan har inte visat sig än, hoppas hon har förstånd att vänta på bättre breddgrader tills snön smält undan. Och jag får väl försöka mig på att läsa nåt annat än fågelboken.


8 kommentarer:

skepparn sa...

Just läst ut Persiska brev
300 år sedan den publicerades...
Tänker ge mig på Den nya Heloise.
Samt läsa slut Lindroths Svensk lärdoms historia. Frihetstiden.

Maggan sa...

Oj så många lunchgäster ni har! Jag gillar också att studera dem. Har skaffat appen Birdnerd för att känna igen fågelvägen. Den spelar in och berättar vad jag hör. Kul.

Maggan sa...

Fågelläten!!

skepparn sa...

Bästa Maggan1
Om jag någonsin skaffar en dylik telefon skall jag skaffa denna app(?).
Enda kommunikationsmöjlighet i Sverige är en optisk telefon i Furusund.

epsilon sa...

Intressanta titlar skepparn, Heloise kanske man skulle försöka med.Lindroth är ju en stjärna, tentade för honom när jag läste idé och lärdomshistoria i Uppsala på 60-talet.
och Maggan Birdnerd verkar ju också kul men när jag försöker tanka hem den från Appstore så dyker enbart "Planta identifiera växter" upp. Inte riktigt samma sak. Dessutom kostar den 49 kr/månad så jag håller mig till Ursings fältflora från 1956

skepparn sa...

Lindroth säkert helt ok enligt din beskrivning.
Han får i alla fall klart godkänt utav mig då han geniförklarar C. V Scheele...
Flora.
Läs "Lyckliga Arabien". Forsskål ännu ett geni.

Carin sa...

Moyes tycker jag om och har lyssnat på hennes senaste. Numera lyssnar jag oftast på någon bok under promenader och pyssel i trädgården och inne. Nytta med nöje :) Smart att alltid ha en bok med i fickan! Just nu lyssnar jag på Kelly Rimmer Vad hjärtat aldrig glömner samtidigt som jag stickar vantar!

Maggan sa...

epsilon: Birdnerd är gratis, rekommenderas.