söndag 21 mars 2021

Jag är i nördfacket

 Enligt Nordsteds etymologiska ordbok (2010) är en nörd en bortkommen person med ensidigt intresse för t ex datorer. Wikipedias förklaring är "en stereotyp benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde". Började fundera över begreppet när jag såg Nördhörnan i lördagsupplagan av Go kväll. Där presenterades en man som går 30000 steg varje dag och för bok över det. Han vet t.o.m, vilken dag vilket år för länge sen när han missat att få ihop alla stegen. Så många steg bör bli upp mot 3 mil och hur lång tid det skulle ta törs jag inte ens tänka på. 
 Just nu är jag också i det där utochgåfacket.  Förut nöjde jag mig med de där tre morgnarna när jag gick med mitt glada tantgäng. Men sen jag fick iden av min bästis BarbroLi och köpte Mi Fit armbandet  så har det blivit andra bullar. Nu måste jag ut och gå varenda dag och gå minst 7000 steg. Just nu fattas det 6781 steg men jag ska gå till biblioteket och lämna tillbaka Renegater som jag inte hunnit läsa ut, mest beroende på att den är rätt så tråkig.
Men sen är det ju det där med grönkålen. Sen i somras har jag samlat på recept och försöker få med grönkål i maten flera gånger i veckan, Just nu är favoriten Myllimäkis vildfärsbiffar med grönkål stekta i sirap och grädde. Och torpspaningarna förstås. När Domänverket, nuvarande Sveaskog, köpte upp skogarna våra trakter avfolkades torpen, gran planterades och  bebyggelsen revs. Här på trakten finns 32 gamla lämningar att leta reda på. Sju har vi klarat av, maken följer med ut när det inte bara är att gå ut och gå. Annars ägnar han sig istället åt sitt eget nörderi - det segelbåtsanknutna. 
Så vi är nog nördiga, vi har intresseområden men enligt min åsikt så är vi inte så särskilt bortkomna.

Inga kommentarer: