onsdag 28 april 2021

Jag vill inte ha läsk

 Jag vill inte ha läsk, jag dricker aldrig läsk, jag lyfter mina inre ögonbryn om jag ser någon beställa läsk till maten på restaurang, besöker ytterst sällan McDonalds för där finns ju bara läsk. Jag föredrar ett glas vin om så är och det är det ju så gott som varje helg. Men jag blev rosenrasande på sekunden när jag hörde om dem där kommunen som ansåg att läsk var nåt som inte skulle serveras äldreboenden iaf inte på vardagar och vanliga helger, hur det vore med jul, påsk och midsommar vet jag inte.
Den människa som i sin beskäftighet tagit det här beslutet såg det tydligen som så att gamlingarna inte förstås sitt eget bästa, inte begriper att de behöver äta nyttigare och det är kommunens uppgift att mästra folk. Den läsk som en handlare körde till boendet skulle man inte kunna servera eftersom kommuner inte får ta emot gåvor och man kunde ju inte heller vara säker på att den inte skulle skada de gamla, man kan ju inte veta att den inte är förorenad. Alltså vad säger man?
Nu ska man visst ändra på det här, politikerna har nog fått det hett om öronen och den tjänsteperson, som kvinnor i chefsställning kallas nu, har väl fått gå under jorden.
Får man undanbe sig mästrande om vad man äter, dricker och gillar när man hamnar på hemmet. Jag vill ha mobilt bredband, vin till maten på helgerna och jag vill inte ha gröt till frukost hur nyttigt det än är.
Tårta till kaffet vill jag och även andra onyttiga saker. Så bevare oss väl för beskäftighet.
 
 
 


1 kommentar:

Anonym sa...


Hur många gamla vill ha läsk varje dag? Brukar det inte bli mjölk man vill ha, när man närmar sig 90? Man håller på att kvävas av ilska, när man hör om
socialchefens omsorg om de små. Överhuvudtaget hör man ofta om den sociala oförmågan att samverka med människor, både kunder och anställda. Varför kalla ett schema för hälsoschema, när det orsakar färre möjligheter till återhämtning, färre lediga helger och mera stress? Är det okunskap eller ren dumhet?