tisdag 28 maj 2024

När det inte blir som man tänkt sig

 Till slut var jag tvungen att ta mitt förnuft tillfånga och inse att det inte skulle gå att följa med på resan.
Alltså resan som jag egentligen bokade in oss redan 17 augusti när vi satt på hotellet i Drammen med mina värkande knäckta revben. På ett hotell vid på Flåmsbanan hade jag ramlat i en för gamla tanter besvärlig trappa och fått förutom nämna revbensbrott mitt livs första hjärnskakning. Då berättade reseledaren om Rhen och Mosel i maj. Rüdesheim, Cochem och Bernkastel Kues, flodturer, vin gårdar och weinbrant. Bussresor med pensionärer i grupp har vi passat oss för men det är ju så bekvämt och den här resebyrån så omtänksam och trevlig, ägaren är reseledaren och ett par gulliga medhjälpare ser till att alla trivs. 
Jag har ju av och till haft ont i höften i ganska många år men jag har promenerat i tantgruppen, gått på yoga och styrketräning och tänkt att det ska hjälpa. Men på 50-milaresan till Björnrike på sportlovet så fick jag så ont. Efter bara nån vecka fick jag komma till en ung och trevlig fysioterapeut som ordinerade träning, som jag verkligen följde ordentligt. Men jag blev bara sämre och efter några turer på sjukgymnastiken fick jag faktiskt en läkartid. Sen blev det röntgen och i svaret stod - " bilateral höftledsartros med tydligt sänkt ledspringehöjd". Innebörden av det resulterade iaf i en ny remiss till ortopeden i Lindesberg där de opererar höftleder i vår lilla region. 
Mer och mer ont, först bara halta, sen en krycka och till slut två men ändå tro att det skulle klara det. I och ur bussen, långpromenaden ombord på kielfärjan, vingårdar,  ojämna stadsgator, ett elände att röra sig - hur envis får man vara? Tre dagar före avresan förstod jag till slut. 
Tycker förstås väldigt synd om mig själv, morfintabletterna gör mig lite dimmig,  får inte köra bil, kan eg inte göra någonting. Lite ovant för både mig och maken att jag bara sitter och väntar på frukost och fika, mat och vatten. 
Ortopeden vill träffa  mig 4 juni och vad beskedet blir då är ju omöjligt att veta. Men när jag pratade med reseledare Anders så nämnde han om planer på Kroatien med flyg så jag anmälde mig till den resan. 

Inga kommentarer: