måndag 27 februari 2023

Lättlurade tanter över 70

 Är det bara tanterna över 70 som är lättlurade? Jag har iaf fått ett gulligt och omtänksamt kort från polisen, adresserat enbart till mig. Jag har hört mig för lite bland mina väninnor och det är lika dant för alla, tanterna får korten, inget till karlarna. 
Nu är det ju snällt tänkt så vem är jag att klaga. De vill ju hjälpa oss med hur vi ska klara oss ifrån telefonbedrägerier och de ger oss råd. Vi ska lägga på luren om vi känner oss osäkra när nån ringer upp. Om man nu har en lur att lägga på, vem har det nu för tiden? Vi ska inte logga in med bank-id heller och förstås inte lämna ut koder, har ni hört det förut? Och vi ska inte lita på den som ringer - gulligt av dem att tala om det för oss godtrogna gamlingar. För att vi inte ska glömma detta viktiga budskap så ska vi spara  kortet, gärna på kylskåpet eller där man brukar tala i telefon - ja det är väl där den fasta telefonen sitter fast i jacket. Det är också bra att förbereda sig  på vad man ska säga för att avsluta samtalet  och kanske också prata med nån i sin närhet om bedrägerier och hus man skyddar sig. Efter alla de goda råden så sak vi väl klara oss men nu kanske män över 70 åker dit,
 de har ju inte fått nåt vykort. 
Förut när man blev uppringd och på indisk engelska blev upplyst om att man hade ett allvarligt fel på sin computer så brukade jag fråga:does your mother know that you are trying to fool old ladies me, då brukade det vara slut på samtalet. Att jag inte fann mig till ett dräpande svar när en lurendrejare sa sig vara från Ikanobanken är ju lite synd. Han hade mitt personnummer och att han just höll på med min låneansökan på 30 000 och nu behövde han lite uppgifter, min bank och mina koder. Jag skulle förstås frågat varför han trodde jag skulle låna en sån struntsumma men det kom jag inte på förrän efteråt. Hoppas nån ringer igen om det. Man får ju vara hur oförskämd som helst mot såna typer. De där stackarna som ringer föra att sälja in ditt och datt brukar jag visserligen snoppa av men på ett trevligare sätt. 
Men nu det här med polisens vykort - visst är det gulligt att vi tanter  ska skyddas.

Inga kommentarer: