torsdag 23 mars 2023

Kultur och kommunikationer

 Kultur och kommunikationer har stått på agendan för min del de sista dagarna. Det började med regionaltåg till Enköping i måndags. Där blev det lite spännande för medan min svägerska B och jag
väntade på att bästisen B skulle komma från huvudstaden så vällde fem poliser upp på perrongen. En otrevlig gaphals som nog hade tänkt åka utan biljett  blev snabbt omhändertagen av lagens väktare och vi kunde åka till Vårfrukyrkan och Erica Cyrillius broderiutställning. Med olika stygn, material och format har hon bildsatt Jona bok, den där om valfisken. Hur man får fram 40 bilder ur den korta berättelsen, två och en halv sida i min konfirmationsbibel förstår ju inte jag men det var både intressant, välgjort och mycket vackert. 
Sen blev det buss till Bålsta och pendeltåg till Södra Station.
I tisdags  jag och B tunnelbana från Mariatorget till Ropsten och sen buss över Lidingöbron till Millesgården. Hanna Hellquists dukade bord var det som drog oss och andra tanter dit. Överdådigt, vackert med överraskande detaljer. Maten är inte så viktig när man bjuder på middag,bara det finns tillräckligt med vin och man får röka inomhus så blir det bra säger Hanna. Den gav oss idéer och  är väl värd ett besök, själva Millesgården är ju så spektakulär och kafeterian en dröm för trötta fötter. urgullig personal och goda bullar och kakor. 
Onsdagens resande inleddes med pendeltåg till Årstaberg med byte till Tvärbanan. På Stora Essingen bor vår guddotter E. Där blev det lunch och avlämnande av hunden Freja. Buss till Fridhemsplan, tunnelbana till T-centralen där min resväska skulle vara medan vi var på Nationalmuseum. Där fick väskan vila furstligt och dj-vl-gt dyrt, varnar för de där förvaringsboxarna. Promenad genom Kungsträdgården och genom Ai Weiweis konstverk Arch in på utställningen Trädgården - om trädgården i konsten genom tiderna. Höjdpunkten  för B och även för mig blev den målning av Sven X:et Erixson som länge hade hängt i B:s barndomshem. Sen flanerade vi sakta genom de fina kvarteren mellan slott och departement. En mycket stilig nuvarande minister och en före detta minister såg vi. Föredettingen gick mot röd gubbe vid centralstationen, vilket vi nogsamt noterade.
Nästan 12000 steg hade vi gått, något att dricka och sen for B hem till Södermalm och jag satte mig på snabbtåget till Hallsberg bytte till regionaltåg och var hemma i vår avlövade järnvägsknut exakt på minuten efter tidtabell.

Inga kommentarer: